Translate

Про блог

Цей блог створено з навчальною метою, як особистий блог викладача предмету "Технології". Розглядатимемо вивчення варіативного модуля до навчальної програми "Технології. 10-11 класи" "Технологія в'язання гачком", запропонований вчителем Шемчук Світланою Василівною (СШ № 251 Деснянського району, м. Київ)

Пояснювальна записка

Варіативний модуль розроблено до навчальної програми “Технології. 10-11 класи”. Програмою модуля передбачено ознайомлення учнів з одним із найдавніших і найпоширеніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – в’язанням гачком. Пройшовши через віки, в’язання гачком дійшло до наших днів, отримало величезний розвиток і займає не останнє місце серед цілого ряду найулюбленіших занять рукодільниць. Багато красивих, корисних і необхідних у повсякденному житті речей можна виготовити, вміючи в’язати. Клубок ниток і невеличкий інструмент – гачок – приховують у собі необмежені можливості. Сьогодні в’язання гачком проходить новий виток популярності, адже це захоплююче та нескладне заняття дає змогу за порівняно короткий час виготовляти красиві та унікальні речі, а навчитися в’язати гачком не складно, навіть легше, ніж спицями. Крім того, до цього часу не придумано машину, яка б імітувала в’язання гачком (на відміну від в’язання спицями), а ручна робота цінується у всьому світі.
Вивчення технології виготовлення виробів, в’язаних гачком пе­редбачається через проектно-технологічну діяльність. Як результат роботи над змістом модуля, учні мають виконати проект. Проект має складатись із:
1) портфоліо, куди входить: обґрунтування вибору теми проекту, його актуальність, план роботи з виконання проекту, план проектної діяльності, вимоги до виробу чи критерії виробу, визначення необхідних знань та умінь, інформація про еволюцію техніки чи виробу, вироби-аналоги та їх аналіз, конструювання власного виробу (опис, ескізні замальовки – клаузура; схеми; креслення; технологія виготовлення виробу), добір матеріалів за їх властивостями; добір інструментів; економічне обґрунтування; міні-маркетингові дослідження, реклама; фото готового виробу;
2) виготовленого виробу.
Великий інтерес учнів має викликати можливість використання сучасних електронних програм на стадії створення схеми візерунка для в’язання (наприклад, My Crochet rus ), добору кольорової гами (наприклад, Random Stripe Generator) і розрахунку параметрів майбутнього в’язання – розмірів виробу та щільності в’язання по вертикалі та горизонталі (наприклад, Calling knitting) .
При виготовленні задуманого виробу можна використовувати різні способи виконання в’язаного полотна. Особливо цікавими виглядають вироби, де поєднуються між собою різні види візерунків в’язання.
Під час виконання проекту важливо звертати увагу на його матеріалоємність і вартість.
Захист проекту можна здійснювати за таким орієнтовним планом: чи відповідає готовий виріб задуму, розробленим критеріям; які орієнтовні матеріальні затрати, скільки часу виготовлявся виріб; що нового внесено у технологію виготовлення подібних виробів, оформлення виробу; яка орієнтовна вартість виробу та її порівняння з вартістю таких виробів у художніх салонах, ринках тощо; які труднощі виникали під час виконання творчого проекту, шляхи їх подолання; порівняння реальних результатів із завданнями, які планувались з виконання творчого проекту; чому отримали саме такий результат; що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи; плани на майбутнє. Для захисту проекту можна використати презентацію проекту, виконану в програмі, наприклад, PowerPoint.
Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.
Тематичний план
Назва теми
К-сть годин
1
Загальні відомості про технологію в’язання гачком
2
2
Проектування та виготовлення виробу технікою в’язання гачком
16
3
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності
2

Всього
20

Програма
№ з/п
К-сть год.
Назва теми та її зміст
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
1
2
Загальні відомості про технологію в’язання гачком
Короткі історичні відомості про ви никнення та розвиток в’язання гачком.
Місце та роль в’язання гачком у сучасному декоративно-ужитковому мистецтві.
Ÿ Називає вироби, виготовлені у техніці в’язання гачком; їх застосування;


Види візерунків в’язання коротким гачком (щільні, ажурні та філейні вiзерунки, ірландське (гіпюр) та брюггське мереживо, перуанське (брумстік, broomstick) та хутрове в’язання тощо). Особливості в’язання довгим гачком (туніське в’язання). В’язання на вилці.
Способи виконання в’язаного полотна коротким гачком (по спіралі, по колу, по колу з поворотом, пряме в’язання, в’язання мотивами з відривом та без відриву нитки).
Елементи в’язання гачком та їх умовні позначення.
Схематичне зображення візерунків для в’язання гачком. Можливості складання схем для в’язання гачком з використанням сучасних електронних програм. Читання схем і в’язання по них.
Матеріали для в’язання гачком, їх властивості. Можливості розрахунку параметрів в’язання та кольорового сполучення ниток за допомогою сучасних електронних програм.
Інструменти та пристосування для в’язання гачком.
Правила безпечної роботи та санiтарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця.
Технологія в’язання гачком
Ÿ розпізнає види візерунків в’язання коротким гачком;
Ÿ розкриває особливості в’язання довгим гачком і на вилці;
Ÿ характеризує особливості виконання різних способів в’язання коротким гачком;
Ÿ характеризує матеріали, які використовуються для в’язання гачком;
Ÿ читає та записує схеми для в’язання гачком;
Ÿ добирає інструменти та пристосування для роботи;
Ÿ обґрунтовує добір конструкційних матеріалів за­лежно від призначення виробу;
Ÿ наводить приклади використання електронних програм для складання схем для в’язання гачком, розрахунку параметрів в’язання та кольорового сполучення ниток;
Ÿ дотримується санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці та організації робочого місця під час в’язання гачком
2
16
Проектування та виготовлення виробу технікою в’язання гачком
Постановка проблеми. Визначення
завдань для виконання проекту.
Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей.
Аналіз та систематизація інформа­ції.
Розроблення ескізного малюнка виробу.
Підбір (або створення за допомогою електронної програми) схеми візерунка та способу виконання в’язаного полотна (за вибором).
Технологічна послідовність виготовлення виробу:
Ÿ виготовлення креслення викрійки виробу (в разі необхідності);
Ÿ добір ниток для в’язання виробу;
Ÿ виконання контрольного зразка, розрахунок щільності в’язання, кількості петель і необхідної кількості ниток;
Ÿ виготовлення деталей виробу;
Ÿ відпарювання (волого-теплова обробка) окремих деталей виробу;
Ÿ з’єднання деталей виробу між собою;
Ÿ оздоблення виробу;
Ÿ остаточна обробка виробу.
Контроль якості виробу. Догляд за виробом.
Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. Розроб­лення реклами.
Ÿ Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності;
Ÿ здійснює пошук інформації та виробів-аналогів;
Ÿ аналізує та систематизує інформацію;
Ÿ розробляє ескізний малюнок виробу;
Ÿ розробляє схему візерунка;
Ÿ добирає спосіб виконання в’язаного полотна (за вибором);
Ÿ виготовляє креслення викрійки виробу (в разі необхідності);
Ÿ добирає нитки, інструменти, пристосування;
Ÿ розраховує щільність в’язання, необхідну кількість петель і ниток;
Ÿ виконує деталі виробу відповідно до креслення;
Ÿ визначає спосіб з’єднання деталей між собою;
Ÿ з’єднує деталі виробу між собою обраним способом;
Ÿ добирає оздоблення та оздоблює ним виріб;
Ÿ виконує волого-теплову обробку виробу;
Ÿ контролює якість виробу;
Ÿ організовує своє робоче місце під час виконання різних робіт;
Ÿ дотримується правил безпечної праці, санiтарно-гігієнічних вимог;
Ÿ виконує економічне об­ґрунтування, маркетингові дослідження;
Ÿ розробляє рекламу;
Ÿ оформляє необхідні документи для портфоліо;
Ÿ створює презентацію власного проекту (в електронному вигляді)
3
2
Презентація та оцінка проектної діяльності.
Компонування портфоліо проекту. Захист проекту (за планом)
Ÿ характеризує складові портфоліо;
Ÿ компонує портфоліо;
Ÿ захищає проект;
Ÿ здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками

Орієнтовний перелік об’єктів праці
Серветки, сумки невеликих розмірів, шалик, шаля чи палантин, чохли чи сумочки для мобільного телефону або окулярів, скатертина (кругла, квадратна), прихватки чи підставки під гаряче, дитячий килимок, наволочка на диванну подушку, покривало, одяг для дорослих чи дітей, в’язані іграшки тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар